LA STORIA
Il 27 febbraio 1996, un ragazzo di 30 anni, proveniente da una città del sud Italia, sicuramente meglio conosciuta per la pizza e la mozzarella, piuttosto che per il rock n ‘roll, finalmente riuscì ad avviare una propria attività. Essendo un grande fan della musica, aveva un sogno. Quello di lavorare con i suoi eroi musicali e portarli all’attenzione delle masse. A quel tempo, non era a conoscenza del business discografico. Tutto quello che fece fu registrare l’attività e pagare una fattura da un’etichetta svedese chiamata Westcoast Records, per comprare alcuni CD, appena pubblicati e che nessuno in Italia era interessato a distribuire.
Tale attività prese il nome di “Frontiers”, come l’intramontabile album dei Journey (1983). Quell’uomo si chiamava Serafino Perugino.
Il 27 febbraio 2016, Frontiers compie 20 anni! In tutto questo tempo, un sacco di cose sono accadute. Nel 1998 Frontiers è diventata una società a responsabilità limitata ed ha pubblicato il suo primo album, commercializzato in tutta Europa, quello dei TEN: “Never Say Goodbye”. Sempre nel 1998, Mario de Riso, un altro super appassionato di musica, fu assunto da Serafino, come manager dell’etichetta, per le sue capacità ad operare nel mercato e la sua esperienza negli affari legali. Inutile dire che. anche 18 anni dopo il suo reclutamento, gli ottimi risultati raggiunti sono ancora molto evidenti. Nel settore della distribuzione in Italia (fino al 2013), Serafino e Mario allargarono la loro squadra con altri motivati e grand’appassionati di musica nel corso degli anni, tra cui Lorenzo Pagliaro, Giulio Cataldo, Elio Bordi, Ezio Benetti, e Massarock, che hanno reso possibile la rapida ascesa del marchio, divenuto un nome nel Melodic Rock prima, e nell’Hard Rock e Metal più tardi.
Alcune delle “pietre miliari” raggiunte nel corso degli ultimi anni dalla Forntiers sono:
l’album “Spellbound” dei TEN, il primo ad entrare in una classifica di vendite nazionali (# 100 in Germania nel 1999); I Poodles, la prima (e finora l’unica…) band che ha portato l’etichetta al top delle classifiche (# 1 in Svezia con il loro disco “Performocracy” nel 2011). Nel 2010, la Frontiers sigla un strategico accordo di distribuzione in Nord America con la Caroline / EMI (più tardi divenuta Caroline / Universal). Nel marzo del 2011, Frontiers debutta nelle Billboard americane con il fantastico album dei Whitesnake “Forevermore”. Nel 2014, viene organizzato il primo “Frontiers Rock Festival“, concerti in più giorni di Festival, con artisti targati esclusivamente Frontiers, a Milano. Giunto, quest’anno, alla terza edizione, il Festival è divenuto già uno dei più importanti eventi live per il Melodic e l’Hard Rock mondiali. In 20 anni, sono stati pubblicati più di 700 album, che hanno raggiunto le classifiche di tutto il mondo.
Come da loro stessi annunciato:
“Abbiamo strategicamente ampliato la nostra attività e le nostre collaborazioni nel corso degli anni, includendo persone come Derek Shulman, in qualità di Presidente della Frontiers NA e A & R Consultant; Nick Tieder quale Label Manager per il Nord America.
A breve sarà annunciato un’altra recentissima aggiunta di un altro alto dirigente del settore negli Stati Uniti, che aiuterà la diffusione dell’etichetta in tutto il mondo.
“E’ quindi il momento di festeggiare i primi 20 anni e guardare al futuro con nuovi progetti e attività. Tutto ciò che faremo sarà continuare ad avere il consueto livello mondiale di intrattenimento di classe offerto agli appassionati da veri appassionati musicali!”
AUGURI da parte di ROCK ON:
KEEP ON ROCKIN GUYS!
::: ENGLISH VERSION :::
On February 27, 1996, a then 30-year old guy from a city in Southern Italy, probably better known for pizza and mozzarella rather than rock n’ roll music, finally managed to open his own business. As a major music fan, he had a dream. That dream was to work with his musical heroes and bring them to the attention of the masses. At the time, he had no knowledge of the record business. All he did was register the business and pay an invoice from a Swedish label called Westcoast Records to buy some CDs, which had just been released and that no one in Italy was interested in distributing. That business was called “Frontiers”, after the timeless 1983 Journey album, and the man was Serafino Perugino.
On February 27, 2016, Frontiers turns 20 years old! In all this time, a lot of things happened. Frontiers became a limited liability company in 1998 and released its first album commercially across Europe from the band TEN, “Never Say Goodbye”, in April of the same year. Also in 1998, Mario de Riso, a fellow passionate music fan, was hired by Serafino for his abilities in the market as a label manager and his expertise in legal affairs. Needless to say, the excellent results of Mario joining the team are evident 18 years later. Staying in the distribution business in Italy (until 2013), Serafino and Mario were joined by a team of passionate and motivated music fans over the years, including Lorenzo Pagliaro, Giulio Cataldo, Elio Bordi, Ezio Benetti, and Massarock, who made possible the quick rise of the label by becoming the name in Melodic Rock first and later on, a premiere name in Hard Rock and Metal as well.
Some of the remarkable Frontiers’ “milestones” reached during the past years include: TEN’s album “Spellbound” was the first to be certified on a national sales chart (#100 in Germany in 1999); The Poodles are the first (and so far the only) band who brought the label to top of the album charts (#1 in Sweden with their record “Performocracy” in 2011). In 2010, Frontiers executed a strategic distribution agreement in North America with Caroline/EMI (who later became Caroline/Universal) and in March 2011, Frontiers debuted on the U.S. Billboard charts with the awesome Whitesnake album “Forevermore”. In 2014, we launched the first Frontiers Rock Festival, a multi-day concert event featuring label artists exclusively, in Milan. This year will be the third edition and it has become one of the leading live events for Melodic and Hard Rock acts. In 20 years, we released more than 700 albums, with chart entries all over the world. We have strategically expanded our business and partnerships during the years to include people like Derek Shulman as Chairman of Frontiers NA and A&R consultant, Nick Tieder as North American Label Manager, and the very recent addition of another top US industry executive – who will be announced very soon – who will help direct the catalogue expansion and label presence all over the world.
It’s therefore time to celebrate the first 20 Years and look to the future with new plans and activities. Everything that we will do will keep having the usual standard of world class entertainment offered to the fans by real music fans!
Also, as part of our 20th Anniversary, we wanted to get involved with a charity we support. NANA is an association born to pursue the intellectual and spiritual heritage of Francesca Martini, a person, who in the 14 years in which she lived, showed depths of purpose, originality and human qualities that left a distinctive and unique mark in the memory of all those who knew her. This association pursues the education and training of students with disabilities and disabled people in schools of all levels and the promotion of scientific research with particular focus on the prevention and treatment of cancer. For more information, please visit their Facebook page: www.facebook.com/NanaOnlus
If you are feeling so inclined, we kindly ask you to make a donation to Nana Onlus, via their PayPal account: nanaonlus@tim.it or by using the following bank coordinates:
IBAN IT95 F 05387 03211 00000 2414714
Swift Code: BPMOIT22XXX